Kako da.. kupite bicikl

Najčešće zablude pri kupovini novog bicikla

Moram ga imati sad i odmah!: Ne jurite, ne žurite! Razmislite! Taj bicikl treba da vam služi barem nekoliko godina. Dakle, ako trenutno u ponudi nema takav bicikl kao što ga želite, ne nasedajte ubeđivanjima trgovaca da imaju u skladištu »skoro isti bicikl«. Preporuka: stanite na loptu, razmislite i sledećih nekoliko dana iskoristite za traženje tačno takvog bicikla, kao što ga želite.

 

Al, nije bio skup!: Nedostaje vam još malo para pa da kupite model koji vam odgovara? Rešenje je prosto: odrecite se kupovine nekih nepotrebnih stvari , odreditei prioritete i ušteđen novac dodajte na prethodnu gomilicu. Šteta je novca uloženog u »drugorazrednu« robu ako ćete se posle gristi misleći da vam je uskraćen prvorazredni doživljaj.

Sad ću kupiti jeftiniji model, al´ ću mu dodati bolje delove kad budem imao para!: Proizvođači dobijaju sastavne delove bicikla dosta jeftinije nego što su njihove cene u maloprodaji. Radije investirajte na početku malo više jer će svaka kasnija nadogradnja koštati mnogo više, odnosno za iste pare možete dobiti mnogo više (npr. bolje gume, sedište, točkove, viljuške, itd.). Ako na kraju odlučite da prodate bicikl koji ste neuspešno nadograđivali, morate računati da za polovan bicikl važi i polovna cena.

 

Platio sam ga (pre)više: Mala razlika u težini bicikla i kvalitetu ugrađenih komponenata (npr. komponente Shimano XTR) između profesionalnog takmičarskog i odličnog rekreativnog bicikla (komponente Shimano Deore XT) ne opravdava tako visoku razliku u ceni za skromnu razliku u voznim karakteristikama. Ako niste vrhunski takmičar, progutajte svoj »ponos« i kupite pametno.

Poslednji model je sigurno i najbolji: Mali trik velikih proizvođača bicikala: isti okvir se koristi i za modele za sledeću godinu, možda ga samo malo »našminkaju«. Kupite u trenutku, kada na tržište dolaze novi modeli i tako ćete dobiti prošlogodišnji model dosta jeftinije. U tom slučaju, novi model ni slučajno nije toliko bolji koliko je prošlogodišnji model jeftiniji.

 

Hoću bicikl kao što ga ima (prijatelj/takmičar/model sa reklame,…): Čak i da kupite bicikl kao što ga ima i vaš prijatelj to ne znači da ćete isto tako uspešno izvesti turu kao i on. Isprobajte različite modele i pronađite tačno onakav kakav vam odgovara. Kad osetite prednosti novijih, drugačijih i lakših modela se možda više nećete tako lako odlučili za stariju »zver«, koja ima npr. »tako veliki hod viljuške«.

 

Ali u prodavnici imaju samo još jednu veličinu bicikla: Trgovac vam nudi bicikl iz snova. Najbolji koji se u tom trenutku može kupiti! Ali… okvir je prevelik za vašu visinu. Nećkate se! Uzeti ga ili ne… Trgovac kao trgovac ima svoju strategiju: nudi dobar popust! Ali džabe: ni taj popust vam neće pomoći da dobijete koji centimetar u visinu. Veći proizvođači bicikala imaju u svojoj ponudi čak i veličine okvira »na pola broja« tako da potražite trgovca koji je spreman naručiti okvir prave veličine. U suprotnom radije zaboravite na kupovinu tog bicikla.

Sindrom takmičara: Nekada ste imali želju i ambiciju da postanete uspešan takmičar ali situacija je sada ipak malo drugačija: duže vreme niste vozili, sad ste i malo teži, malo manje pripremljeni i malo stariji. Zapeli ste i »nema boga« da kupite potpuno nov lak »custom-made« kruti bicikl bez obzira na cenu. Ne uzimate u obzir da takvo biciklo neće biti najudobnije.Vredi razmisliti i biti iskren prema sebi. Kupite udobniji bicikl sa barem prednjom suspenzijom, osim ako nećete skup i lep ukras u garaži, umesto da se vozite i uživate u prirodi.

 

Već imam savršen MTB bicikl – ali ga ne vozim: Imuni ste na potrošački mentalitet i uporno želite da zadržite svoj stari bicikl. Ali jednom dođemo do tačke kad uvidimo da stari dobri bicikl nije više u stanju da odgovori svim izazovima i više ne doživljavamo ture sa toliko zadovoljstva kao pre. Malo je stvari koje bi vam u tom trenutku ulile toliko sveže energije i volje kao što to može nov bicikl. Sledećih nekoliko meseci ćete sa takvim veseljem ići na ture tako da ne kupiti novo biciklo se ponekad može iskazati i kao greška.

 

Bicikl je bicikl. Pre 20 godina su svi bili isti: Razvoj MTB bicikala nam je omogućio vožnju po prilično zahtevnijim stazama, nego što smo i pomišljali pre 20 godina. Tako da danas postoji čitava paleta namenskih bicikala (specijalizacija je prisutna i kod MTB bicikala). Oblik i geometrija okvira (najveći uticaj imaju ugao prednje viljuške i veličina hoda suspenzije) određuje namen bicikla. Teško je zamisliti upotrebu ultra lakog »cross country« bicikla na downhill stazi, ali još teže je zamisliti obrnuto (vožnja downhill bicikla uzbrdo je moguća, ali daleko od toga da ćete u tome uživati). Nisu svi toliko bogati da imaju bicikl za svaku priliku. Sedite i razmislite za šta ćete koristiti najviše biciklo i kupite bicikl koji se najbolje slaže sa vašim interesovanjima i ambicijama.

Važno da je Deore XT: Veće prodavnice sportske opreme na odeljenju za bicikliste imaju samo ograničen broj modela u ponudi. Uglavnom koriste marketinški trik da ugrade samo neke od komponenata za klasu ili dve bolje i to u oglasima posebno naglase (najčešći primer je zadnji menjač), dok su sve ostale komponente dosta slabijeg kvaliteta. Na taj način samo prividno izgleda da ste napravili dobru kupovinu, ali istina je drugačija, isti takav bicikl ćete dobiti u specijalizovanoj prodavnici jeftinije sa uravnoteženim izborom komponenata koji u paketu dobro rade. Kupite bicikl u speciajalizovanoj prodavnici gde će vam osposobljeni trgovci znati pravilno savetovati pri izboru najboljeg modela za vaše potrebe.

 

Neću ja nešto puno voziti, biće dobar i bicikl iz lokalnog supermarketa: »No name – Kung Fu« bicikl iz supermarketa obično izdrži dve do tri vožnje i već počinju delovi da otpadaju. Na taj način dovodite sebe u opasnost jer u kritičnoj situaciji može da otkaže neki vitalni deo (npr. kočnice). Menjanje brzina će postati kao u Hamletu »možda oće, a možda i neće«, i vrlo brzo ćete izgubiti početni entuzijazam i želju za vožnjom. Možete čak doći i do pogrešnog zaključka da bicikliranje uopšte nije za vas. Ako nemate para za kupovinu novog bicikla (u vrednosti barem prosečne mesečne plate u Srbiji, jer se jeftiniji teško može nazvati biciklom) onda je za vas pravi izbor kupovina polovnog bicikla.

 

 

Najčešće zablude pri kupovini novog bicikla

Moram ga imati sad i odmah!: Ne jurite, ne žurite! Razmislite! Taj bicikl treba da vam služi barem nekoliko godina. Dakle, ako trenutno u ponudi nema takav bicikl kao što ga želite, ne nasedajte ubeđivanjima trgovaca da imaju u skladištu »skoro isti bicikl«. Preporuka: stanite na loptu, razmislite i sledećih nekoliko dana iskoristite za traženje tačno takvog bicikla, kao što ga želite.

 

Al, nije bio skup!: Nedostaje vam još malo para pa da kupite model koji vam odgovara? Rešenje je prosto: odrecite se kupovine nekih nepotrebnih stvari , odreditei prioritete i ušteđen novac dodajte na prethodnu gomilicu. Šteta je novca uloženog u »drugorazrednu« robu ako ćete se posle gristi misleći da vam je uskraćen prvorazredni doživljaj.

Sad ću kupiti jeftiniji model, al´ ću mu dodati bolje delove kad budem imao para!: Proizvođači dobijaju sastavne delove bicikla dosta jeftinije nego što su njihove cene u maloprodaji. Radije investirajte na početku malo više jer će svaka kasnija nadogradnja koštati mnogo više, odnosno za iste pare možete dobiti mnogo više (npr. bolje gume, sedište, točkove, viljuške, itd.). Ako na kraju odlučite da prodate bicikl koji ste neuspešno nadograđivali, morate računati da za polovan bicikl važi i polovna cena.

 

Platio sam ga (pre)više: Mala razlika u težini bicikla i kvalitetu ugrađenih komponenata (npr. komponente Shimano XTR) između profesionalnog takmičarskog i odličnog rekreativnog bicikla (komponente Shimano Deore XT) ne opravdava tako visoku razliku u ceni za skromnu razliku u voznim karakteristikama. Ako niste vrhunski takmičar, progutajte svoj »ponos« i kupite pametno.

Poslednji model je sigurno i najbolji: Mali trik velikih proizvođača bicikala: isti okvir se koristi i za modele za sledeću godinu, možda ga samo malo »našminkaju«. Kupite u trenutku, kada na tržište dolaze novi modeli i tako ćete dobiti prošlogodišnji model dosta jeftinije. U tom slučaju, novi model ni slučajno nije toliko bolji koliko je prošlogodišnji model jeftiniji.

 

Hoću bicikl kao što ga ima (prijatelj/takmičar/model sa reklame,…): Čak i da kupite bicikl kao što ga ima i vaš prijatelj to ne znači da ćete isto tako uspešno izvesti turu kao i on. Isprobajte različite modele i pronađite tačno onakav kakav vam odgovara. Kad osetite prednosti novijih, drugačijih i lakših modela se možda više nećete tako lako odlučili za stariju »zver«, koja ima npr. »tako veliki hod viljuške«.

 

Ali u prodavnici imaju samo još jednu veličinu bicikla: Trgovac vam nudi bicikl iz snova. Najbolji koji se u tom trenutku može kupiti! Ali… okvir je prevelik za vašu visinu. Nećkate se! Uzeti ga ili ne… Trgovac kao trgovac ima svoju strategiju: nudi dobar popust! Ali džabe: ni taj popust vam neće pomoći da dobijete koji centimetar u visinu. Veći proizvođači bicikala imaju u svojoj ponudi čak i veličine okvira »na pola broja« tako da potražite trgovca koji je spreman naručiti okvir prave veličine. U suprotnom radije zaboravite na kupovinu tog bicikla.

Sindrom takmičara: Nekada ste imali želju i ambiciju da postanete uspešan takmičar ali situacija je sada ipak malo drugačija: duže vreme niste vozili, sad ste i malo teži, malo manje pripremljeni i malo stariji. Zapeli ste i »nema boga« da kupite potpuno nov lak »custom-made« kruti bicikl bez obzira na cenu. Ne uzimate u obzir da takvo biciklo neće biti najudobnije.Vredi razmisliti i biti iskren prema sebi. Kupite udobniji bicikl sa barem prednjom suspenzijom, osim ako nećete skup i lep ukras u garaži, umesto da se vozite i uživate u prirodi.

 

Već imam savršen MTB bicikl – ali ga ne vozim: Imuni ste na potrošački mentalitet i uporno želite da zadržite svoj stari bicikl. Ali jednom dođemo do tačke kad uvidimo da stari dobri bicikl nije više u stanju da odgovori svim izazovima i više ne doživljavamo ture sa toliko zadovoljstva kao pre. Malo je stvari koje bi vam u tom trenutku ulile toliko sveže energije i volje kao što to može nov bicikl. Sledećih nekoliko meseci ćete sa takvim veseljem ići na ture tako da ne kupiti novo biciklo se ponekad može iskazati i kao greška.

 

Bicikl je bicikl. Pre 20 godina su svi bili isti: Razvoj MTB bicikala nam je omogućio vožnju po prilično zahtevnijim stazama, nego što smo i pomišljali pre 20 godina. Tako da danas postoji čitava paleta namenskih bicikala (specijalizacija je prisutna i kod MTB bicikala). Oblik i geometrija okvira (najveći uticaj imaju ugao prednje viljuške i veličina hoda suspenzije) određuje namen bicikla. Teško je zamisliti upotrebu ultra lakog »cross country« bicikla na downhill stazi, ali još teže je zamisliti obrnuto (vožnja downhill bicikla uzbrdo je moguća, ali daleko od toga da ćete u tome uživati). Nisu svi toliko bogati da imaju bicikl za svaku priliku. Sedite i razmislite za šta ćete koristiti najviše biciklo i kupite bicikl koji se najbolje slaže sa vašim interesovanjima i ambicijama.

Važno da je Deore XT: Veće prodavnice sportske opreme na odeljenju za bicikliste imaju samo ograničen broj modela u ponudi. Uglavnom koriste marketinški trik da ugrade samo neke od komponenata za klasu ili dve bolje i to u oglasima posebno naglase (najčešći primer je zadnji menjač), dok su sve ostale komponente dosta slabijeg kvaliteta. Na taj način samo prividno izgleda da ste napravili dobru kupovinu, ali istina je drugačija, isti takav bicikl ćete dobiti u specijalizovanoj prodavnici jeftinije sa uravnoteženim izborom komponenata koji u paketu dobro rade. Kupite bicikl u speciajalizovanoj prodavnici gde će vam osposobljeni trgovci znati pravilno savetovati pri izboru najboljeg modela za vaše potrebe.

 

Neću ja nešto puno voziti, biće dobar i bicikl iz lokalnog supermarketa: »No name – Kung Fu« bicikl iz supermarketa obično izdrži dve do tri vožnje i već počinju delovi da otpadaju. Na taj način dovodite sebe u opasnost jer u kritičnoj situaciji može da otkaže neki vitalni deo (npr. kočnice). Menjanje brzina će postati kao u Hamletu »možda oće, a možda i neće«, i vrlo brzo ćete izgubiti početni entuzijazam i želju za vožnjom. Možete čak doći i do pogrešnog zaključka da bicikliranje uopšte nije za vas. Ako nemate para za kupovinu novog bicikla (u vrednosti barem prosečne mesečne plate u Srbiji, jer se jeftiniji teško može nazvati biciklom) onda je za vas pravi izbor kupovina polovnog bicikla.