MTB vožnja: šta poneti u vožnju?
Vožnja van puta po brdima i planinama, šumama i livadama, blatu i pesku – ovo su prve asocijacije kada se govori o brdskom (MTB) biciklizmu. Jasno vam je da je situacija u ovim prilikama drastično drugačija od one kada vozite po naselju i asfaltnim putevima, kada znate da uvek imate pun signal na svom mobilnom telefonu i kada vam je pomoć široko dostupna.
Stvari se drastično manjaju onog trenutka kada siđete sa asfalta i krenete po bespućima. Neretko se na MTB turama pređe i po nekoliko desetina kilometara bez ikakvog susreta sa ljudima. U ovom slučaju ste prepušteni sebi i svojim veštinama. Ali MTB i volimo jer je to avantura puna različitih izazova.
E baš za te izazove trebamo biti spremni što je bolje moguće. Ovde ću vam govoriti iz ličnog ugla o stvarima koje je bitno znati – imati kod sebe kada krenete na MTB vožnju, bilo da je tura 5 ili 55 kilometara duga.
Prethodna provera bicikla: pre polaska proverite kočnice – stanje sajli i paknova, proverite da li kočione čeljusti ravnomerno rade (levi i desni nosač paknova trebali bi se pomerati ujednačeno po stezanju i puštanju ručice kočnice); gume i pritisak u njima (na svakoj spoljnoj gumi piše preporučeni pritisak u barima ili PSI-ma); stanje žbica u točku (da li ima puknutih ili napuklih – labavih); svetlosna signalizacija (napred belo, pozadi crveno svetlo ili bar katadiopter – ”mačje oko”);
stanje prednjeg i zadnjeg menjača (podignite bicikl i izmenjajte ceo opseg brzina); učvršćenost kormana – guvernale (obuhvatite spreda kolenima prednji točak i procimajte guvernal levo-desno).
Ranac – ukoliko ste od onih koje mrzi da nosi ranac na leđima, savetujem vam da promenite mišljenje. Iako se sa prtljagom na leđima više znojimo (mada savremeni rančevi imaju na sebi odbojnike koji smanjuju kontaktnu površinu), ranac nam osim prostora za potrebne stvari pruža i zaštitu od povreda leđa.
Šta to, po mom mišljenju, treba da sadrži ranac prosečnog brdskog bicikliste:
Alat :
- tri mala pajsera za skidanje gume
- pumpu
- set za krpljenje gume (lepak, šmirgla, flekice)
- par linkova odgovarajućeg lanca (ili ”brzu spojku” lanca)
- alat za spajanje – razdvajanje lanca
- par manjih okastih ili viljuškastih ključeva 10,13, 15.
- manji šrafciger
- set imbus ključeva
——treba napomenuti da postoje setovi kombinovanih (multi-alata) koji objedinjuju više alata u jednom setu, pa ih preporučujem zbog gabarita——-
Delovi:
- kočionu sajlu i sajlu menjača
- rezervnu unutrašnju gumu
- parče spoljne ili bilo kakve deblje gume (oko 10 cm)
- nekoliko žbica sa niplama
- par plastičnih vezica
Ostalo:
- mali komplet za prvu pomoć ili bar zavoj i gazu
- džepni nož (oštar)
- rezervni dres (u zavisnosti od vremenskih prilika ponesite odgovarajuću rezervnu garderobu)
- pištaljku (dalje ćete se čuti uz manji napor)
- upaljač ili šibica umotana u najlonsku kesu
- par najlonskih kesa (dobra zaštita od vode u patikama)
- karta prostora koji obilazite
- kompas
- mobilni telefon
- časovnik
- Hrana i voda (piće)
Tehničko znanje: ovog nikad dosta. Ipak, sa nekim osnovnim stvarima bi trebalo da baratate. Jedna od najosnovnijih je zamena gume. Ovde ću se zbog vremena i prostora pozvati na youtube sa snimke zamene i krpljenja gume. Ono što bih vam naglasio je obavezno pregledanje unutrašnjosti spoljne gume pre nego postavite novu unutrašnju – vrlo često se desi da trn, staklo, metalni opiljak ostanu u spoljnoj gumi pa vrlo brzo budete prinuđeni da gumu opet menjate – krpite.
Uživajte u vožnji!
Krpljenje gume
Zamena gume
Zapisao: Miloš Đuričić profa u Ciklo-garaži i strastveni MTB tip